unia logo



POMOC ŻYWNOŚCIOWA

 

Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kolbuszowej informuje, że współpracuje ze Stowarzyszeniem na Rzecz Rozwoju Powiatu Kolbuszowskiego ,,NIL”  w Kolbuszowej wydając skierowania dla najbardziej potrzebujących osób i rodzin z terenu gminy Kolbuszowa dające możliwość nieodpłatnego odbioru produktów żywnościowych w ramach Programu Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową 2021-2027 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus – Podprogram 2023

Pomocą żywnościową w ramach podprogramu FEPŻ mogą być objęte osoby i rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji życiowej, spełniające kryteria określone w art. 7 ustawy o pomocy społecznej i których dochód nie przekracza 265% kryterium dochodowego uprawniającego do skorzystania z pomocy społecznej tj. 2676,50 zł netto miesięcznie dla osoby samotnie gospodarującej i 2180,95 zł netto miesięcznie dla osoby w rodzinie.     

Więcej informacji na temat Programu Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową 2021-2027 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus – Podprogram 2023 można uzyskać na stronie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz osobiście u pracowników socjalnych Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kolbuszowej lub telefonicznie pod numerem  17 227 11 33.


 




 

POMOC RZECZOWA DLA POTRZEBUJĄCYCH

 

Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kolbuszowej zaprasza wszystkich chętnych – osoby prywatne i instytucje do aktywnego wsparcia pomocą rzeczową najbardziej potrzebujących osób i rodzin z terenu gminy.
Jeśli mają Państwo niepotrzebne, a działające sprzęty AGD i RTV oraz meble i inne przedmioty, mogą się zgłosić do nas, a my przekażemy je osobom potrzebującym. Więcej informacji można uzyskać telefonicznie – 17 2271 133 wew. 120.

Z góry dziękujemy wszystkim darczyńcom za dobroduszność.

Opieka nad dziećmi w wieku do lat 3


Na podstawie Uchwały nr XXIX/370/16 Rady Miejskiej w Kolbuszowej z 15.09.2016 r. Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kolbuszowej prowadzi sprawy wynikające z ustawy z 04.07.2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.

Burmistrz Kolbuszowej Zarządzeniem z 14.09.2016 r. upoważnił Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kolbuszowej do:

-        prowadzenia rejestru żłobków,
-        dokonywania wpisów do rejestru żłobków,
-        wydawania zaświadczeń o dokonaniu wpisu podmiotu do rejestru,
-        sprawowania nadzoru,
-        sporządzania sprawozdań rzeczowo-finansowych z zakresu opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 i przekazywania ich właściwemu wojewodzie, w wersji elektronicznej.


 

Akty prawne:

1.     Ustawa o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3

2.     Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 10.07.2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony  żłobek lub klub dziecięcy (Dz. U. z 2014 r. poz. 925)

3.     Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 08.12.2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy (Dz. U. z 2017 r. poz. 2379)

4.    Rozporządzenie Ministstra  Pracy i Polityki Społecznej z 05.08.2011 r. w sprawie sprawozdań rzeczowo-finansowych z wykonywania zadań z zakresu opieki nad dziećmi  w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2011 r. nr 173 poz. 1035)

5.   Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 31.01.2014 r. w sprawie wzorów dokumentów elektronicznych o wpis, zmianę  oraz wykreślenie w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych (Dz. U. z 2014 r. poz. 193)

6.   Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 25.03.2011 r. w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym, wolontariusza oraz dziennego opiekuna(Dz. U. z 2011 r. nr 69 poz. 368)

7.   Uchwała z 16.12.2011 r.nr XVI/183/11  Rady Miejskiej w Kolbuszowej w sprawie wysokości i zasad ustalania dotacji celowej dla podmiotów prowadzących żłobki lub kluby dziecięce na terenie gminy Kolbuszowa

8.   Zmiany do Uchwały Rady Miejskiej w Kolbuszowej z 31.01.2017 r. nr XXXV/434/17 w sprawie wysokości i zasad ustalania dotacji celowej dla podmiotów prowadzących żłobki lub kluby dziecięce na terenie gminy Kolbuszowa

9.   Uchwała z 25.11.2011 r. nr XIV/169/11Rady Miejskiej w Kolbuszowej w sprawie ustalenia wysokości opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych

10.   Uchwała z 25.11.2011 r.nr XIV/171/11 Rady Miejskiej w Kolbuszowej w sprawie maksymalnej wysokości wynagrodzenia dziennego opiekuna oraz zasad jego ustalania

11.   Uchwała z 28.03.2019 r. nr VII/85/19 Rady Miejskiej w Kolbuszowej w sprawie przyjęcia planu nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennymi opiekunami

12.   Uchwała z 30.10.2019 r.nr XIV/174/19 Rady Miejskiej w Kolbuszowej w sprawie zmiany Uchwały Nr XVI/183/11 Rady Miejskiej w Kolbuszowej z dnia 16 grudnia 2011 r. w sprawie wysokości i zasad ustalania dotacji celowej dla podmiotów prowadzących żłobki lub kluby dziecięce na terenie Gminy Kolbuszowa

13.   Obwieszczenie Wojewody Podkarpackiego z dnia 26 listopada 2019 r. o sprostowaniu błędów


 

Druki do pobrania:

1.   Wniosek o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych

2.   Informacje o zmianie danych zawartych w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych

3.   Wniosek o wykreślenie z rejestru żłobków i klubów dziecięcych

4.   Wniosek o udzielenie dotacji celowej na prowadzenie żłobka/klubu dziecięcego przez osoby fizyczne oraz osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej na rok…,

5.   Wniosek o wypłatę transzy dotacji celowej.


 

Rejestr żłobków i klubów dziecięcych zawierający wszystkie dane dotyczące poszczególnych placówek znajduje się na stronie Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Społecznej

https://empatia.mpips.gov.pl/dla-swiadczeniobiorcow/rodzina/d3/rejestr-zlobkow-i-klubow

W przypadku poszukiwania żłobków lub klubów z terenu Gminy Kolbuszowa po wejściu na stronę wskazaną wyżej należy wybrać:

1) województwo – podkarpackie;

2) powiat – kolbuszowski;

3) gmina – Kolbuszowa.

Rejestr Żłobków i Klubów Dziecięcych    

na terenie Miasta i Gminy Kolbuszowa

ŚWIETLICA PROFILAKTYCZNO-WYCHOWAWCZA
przy Polskim Komitecie Pomocy Społecznej


 

Świetlica Profilaktyczno – Wychowawcza w Kolbuszowej mieszcząca się przy ul. Janka Bytnara 3 jest placówką wsparcia dziennego prowadzoną przez Polski Komitet Pomocy Społecznej ZMG Stowarzyszenie Charytatywne w Kolbuszowej.

Placówka zapewnia bezpłatną opiekę i pomoc dydaktyczno-wychowawczą od poniedziałku do piątku w godz. 12.00 do 18.00, podczas roku szkolnego oraz wakacji letnich i ferii zimowych.

Do świetlicy przyjmowane są dzieci i młodzież w wieku od 7 do 15 lat, znajdujące się w trudnej sytuacji życiowej. Zajęcia w placówce prowadzone są przez wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną.

Placówka zapewnia m.in.:

- pomoc w odrabianiu zadań domowych
- rozwijanie zainteresowań wychowanków poprzez udział w zajęciach dodatkowych m.in. plastycznych, sportowych muzycznych, kulinarnych
- udział w różnego typu wydarzeniach kulturalnych, wycieczkach, wyjazdach do kina, spotkaniach z ciekawymi osobami
- pomoc materialną w postaci paczek okolicznościowych oraz doposażenia w artykuły szkolne, podręczniki
- obiady oraz podwieczorki dla wszystkich wychowanków

Pomoc i opieka świadczone przez świetlicę zwolnione są z jakiejkolwiek opłaty.

Bliższe informacje można uzyskać w siedzibie placówki, przy ulicy Janka Bytnara 3 w Kolbuszowej
oraz pod numerem telefonu: 17 227 40 86 



    Programy realizowane w Świetlicy Profilaktyczno-Wychowawczej
                      w roku 2019. 

    Programy realizowane w Świetlicy Profilaktyczno-Wychowawczej

                      w roku 2018. 

    Programy realizowane w Świetlicy Profilaktyczno-Wychowawczej
                      w roku 2017. 

   Programy realizowane w Świetlicy Profilaktyczno-Wychowawczej
                      w roku 2016.

    Programy realizowane w Świetlicy Profilaktyczno-Wychowawczej
                      w roku 2015.

    Programy realizowane w Świetlicy Profilaktyczno-Wychowawczej
                      w roku 2014.


ZESPÓŁ INTERDYSCYPLINARNY


Przemocą domową określane jest każde zachowanie skierowane wobec osoby bliskiej, którego celem jest utrzymanie nad nią kontroli i władzy.

Jest to jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej, w szczególności:

a)  narażające tę osobę na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia,
b)  naruszające jej godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną,
c)  powodujące szkody na jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące u tej osoby cierpienie lub krzywdę,
d)  ograniczające lub pozbawiające tę osobę dostępu do środków finansowych lub możliwości podjęcia pracy lub uzyskania
     samodzielności finansowej,
e)  istotnie naruszające prywatność tej osoby lub wzbudzające u niej poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia,
     w tym podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Głównym aktem prawnym regulującym kwestie przemocy domowej jest ustawa o przeciwdziałaniu przemocy domowej.  


Co to jest Niebieska Karta i jak działa ?

Jest to procedura, której celem jest zatrzymanie przemocy. Procedura „Niebieskie Karty” obejmuje ogół czynności realizowanych przez służby w związku z uzasadnionym podejrzeniem zaistnienia przemocy domowej.

Wszczęcie procedury może odbyć się w różnych okolicznościach m. in. podczas interwencji policji w środowisku, podczas wizyty pracownika socjalnego/asystenta rodziny w środowisku, czy też w szkole, jak również w Komendzie Powiatowej Policji lub Ośrodku Pomocy Społecznej.

Dokumentem wszczynającym procedurę „Niebieskie Karty” jest formularz „Niebieska Karta-A”, który wypełnić może:

1. Pracownik socjalny jednostki organizacyjnej pomocy społecznej.
2. Funkcjonariusz Policji.
3. Żołnierz Żandarmerii Wojskowej.
4. Pracownik socjalnego specjalistycznego ośrodka wsparcia dla osób doznających przemocy domowej.
5. Asystent rodziny.
6. Nauczyciel.
7. Osoba wykonującą zawód medyczny, w tym lekarz, pielęgniarka, położna lub ratownika medycznego.
8. Przedstawiciel gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych.
9. Pedagog, psycholog lub terapeuta, będących przedstawicielami podmiotów, o których mowa w art.9a ust. 3
    ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej.

JEŚLI JESTEŚ ŚWIADKIEM PRZEMOCY NIE BĄDŻ OBOJĘTNY REAGUJ !!!

Gmina podejmuje działania na rzecz przeciwdziałania przemocy domowej, w szczególności w ramach pracy specjalistów z różnych instytucji w Zespole Interdyscyplinarnym.

Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy Domowej w Gminie Kolbuszowa został powołany Zarządzeniem Burmistrza Kolbuszowej w składzie:

1. Renata Chrząstek - przedstawiciel Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kolbuszowej
2. Anna Malinowska - przedstawiciel Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kolbuszowej
3. Beata Chmielowiec - przedstawiciel Komendy Powiatowej Policji w Kolbuszowej
4. Anna Stącel - przedstawiciel Zespołu Kuratorskiej Służby Sądowej Sądu Rejonowego w Kolbuszowej
5. Barbara Rajpold - przedstawiciel Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kolbuszowej
6. Ewa Sęczkowska - przedstawiciel Gminnej Komisji Rozwiazywania Problemów Alkoholowych w Kolbuszowej
7. Beata Mierzwa - przedstawiciel oświaty w Kolbuszowej
8. Marta Filipek - przedstawiciel ochrony zdrowia w Kolbuszowej
9. Renata Bomba - przedstawiciel Parafialnego Zespołu Caritas w Kolbuszowej.

Przewodniczący Zespołu Interdyscyplinarnego:

P. Renata Bomba
Parafialny Zespół Caritas w Kolbuszowej

Zastępca Przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego:

P. Renata Chrząstek
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kolbuszowej
Kolbuszowa ul. Obrońców Pokoju 21a
Tel. 17 22 71 133 wew. 104

Siedzibą Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy Domowej na terenie Gminy Kolbuszowa jest Miejsko - Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kolbuszowej, ul. Obrońców Pokoju 21a.

            Do zadań Zespołu Interdyscyplinarnego należy tworzenie warunków umożliwiających realizację zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej, integrowanie i koordynowanie działań specjalistów i instytucji w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej,
w szczególności poprzez:

1)   diagnozowanie problemu przemocy domowej na poziomie lokalnym;
2)   inicjowanie działań profilaktycznych, edukacyjnych i informacyjnych mających na celu przeciwdziałanie przemocy domowej i powierzanie ich wykonania właściwym podmiotom;
3)   inicjowanie działań w stosunku do osób doznających przemocy domowej oraz osób stosujących przemoc domową;
4)   opracowanie projektu gminnego programu przeciwdziałania przemocy domowej oraz ochrony osób doznających przemocy domowej;
5)   rozpowszechnianie informacji o instytucjach, osobach i możliwościach udzielenia pomocy w środowisku lokalnym;
6)   powoływanie grup diagnostyczno-pomocowych i bieżące monitorowanie realizowanych przez nie zadań;
7)   monitorowanie procedury „Niebieskie Karty";
8)   przekazywanie informacji, o której mowa w art. 9e ust. 3, oraz dokumentacji, o której mowa w art. 9c ust. 5a ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej;
9)   kierowanie osoby stosującej przemoc domową do uczestnictwa w programie korekcyjno-edukacyjnym dla osób stosujących przemoc domową lub programie psychologiczno-terapeutycznym dla osób stosujących przemoc domową;
10) składanie, na wniosek grupy diagnostyczno-pomocowej, zawiadomienia o popełnieniu przez osobę stosującą przemoc domową wykroczenia, o którym mowa w art. 66c ustawy z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń.

W celu dokonania diagnozy i oceny sytuacji w związku ze zgłoszonym podejrzeniem wystąpienia przemocy domowej Zespól Interdyscyplinarny powołuje się grupę diagnostyczno – pomocową, która pracuje indywidualnie z każdą rodziną dla której założono NK.

Do obligatoryjnego składu grupy diagnostyczno-pomocowej wchodzą: pracownik socjalny Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kolbuszowej oraz dzielnicowy Komendy Powiatowej Policji w Kolbuszowej.

W poszerzony skład grupy diagnostyczno - pomocowej, w zależności od potrzeb danej procedury „Niebieskie Karty” mogą wchodzić również: nauczyciel wychowawca, asystent rodziny,  przedstawiciel gminnej komisji rozwiazywania problemów alkoholowych,  pedagog, psycholog, terapeuta, kurator sądowy, osoby wykonujące zawód medyczny, pracownik socjalny specjalistycznego ośrodka wsparcia dla osób doznających przemocy domowej, żołnierz Żandarmerii Wojskowej.

Zadaniem grup diagnostyczno-pomocowych jest:

  1. dokonanie na podstawie procedury „Niebieskie Karty”, oceny sytuacji domowej osób doznających przemocy domowej oraz osób stosujących przemoc domową,
  2. realizacja procedury „Niebieskie Karty” w przypadku potwierdzenia podejrzenia wystąpienia przemocy domowej, zwłaszcza w sytuacji wystąpienia ryzyka zagrożenia życia lub zdrowia,
  3. realizacja działań w stosunku do osób doznających przemocy domowej oraz osób stosujących przemoc domową,
  4. monitorowanie sytuacji osób doznających przemocy domowej, a także zagrożonych wystąpieniem przemocy domowej,
  5. dokumentowanie podejmowanych działań oraz ich efektów.

Podejmowanie interwencji w środowisku odbywa się na podstawie procedury „Niebieskie Karty” i nie wymaga zgody osoby doznającej przemocy ani osoby stosującej przemoc domową.

 Informator dla osób doznających przemocy: