Ochrona danych osobowych
- Szczegóły
- Odsłony: 1695
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH
- Administrator Danych Osobowych
Administratorem Danych Osobowych jest Miejsko - Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kolbuszowej, ul. Obrońców Pokoju 21 a, 36-100 Kolbuszowa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. tel. 17 2271 133, fax 17 2271 487,
- Inspektor Ochrony Danych
Inspektorem Ochrony Danych w Miejsko – Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Kolbuszowej jest Ewelina Guźda,
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- Klauzule informacyjne
2. Klauzula dotycząca ustawy o pomocy społecznej
3. Klauzula dotycząca ustawy o przeciwdziałaniu przemocy
4. Klauzula dotycząca ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
5. Klauzula dotycząca ustawy o świadczeniach rodzinnych
6. Klauzula dotycząca ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów
7. Klauzula dotycząca ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci
8. Klauzula dotycząca ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów
9. Klauzula informacyjna KARTY DUŻEJ RODZINY
10. Klauzula dotycząca ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin "Za życiem"
11. Klauzula dotycząca rozporządzenia "Dobry Start"
12. Klauzula dotycząca ustawy o systemie oświaty
13. Klauzula dotycząca ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej
14. OBOWIĄZEK INFORMACYJNY ADMINISTRATORA DANYCH DOTYCZĄCY POMOCY OSOBOM OBJĘTYM KWARANTANNĄ
15. OBOWIĄZEK INFORMACYJNY ADMINISTRATORA DANYCH DOTYCZĄCY POMOCY OSOBOM NIE OBJĘTYM KWARANTANNĄ
- Przepisy prawa
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)
Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych
Ustawa z dnia 21 lutego 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)1), 2)
Struktura Organizacyjna
- Szczegóły
- Odsłony: 2174
Przyjmowanie i załatwianie spraw
- Szczegóły
- Odsłony: 2192
Sposób przyjmowania i załatwiania spraw
Wszystkie indywidualne sprawy są załatwiane przez odpowiednie działy Ośrodka Pomocy Społecznej w kolejności ich wpływu do Ośrodka.
Każde nowe podanie/wniosek złożone w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Kolbuszowej podlega, zgodnie z obowiązującą Instrukcją Kancelaryjną, rejestracji w dzienniku podawczym i zostaje opatrzone datą wpływu do Ośrodka oraz numerem z dziennika. Generalną zasadą postepowania administracyjnego wynikającą z art. 35 kodeksu postępowania administracyjnego, jest to, że sprawy powinny być załatwione niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowane – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wpływu podania/wniosku do organu.
Informacje o stanie zaawansowania załatwienia konkretnego/indywidualnego podania/wniosku udziela stronie pracownik prowadzący postępowanie.
Regulamin OPS
- Szczegóły
- Odsłony: 1812
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Kolbuszowej
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Regulamin organizacyjny Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kolbuszowej zwany dalej Regulaminem określa szczegółowo organizację oraz tryb pracy Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kolbuszowej zwanego dalej Ośrodkiem.
- Siedzibą Ośrodka jest miasto Kolbuszowa, a terenem działalności teren całej gminy Kolbuszowa.
- Ośrodek jest jednostką organizacyjną Gminy Kolbuszowa działającą na zasadach jednostki budżetowej.
Rozdział II
Struktura organizacyjna Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kolbuszowej
§ 2
- Ośrodkiem kieruje Kierownik, który jest odpowiedzialny za jego działalność.
- Kierownik w szczególności:
1) wykonuje czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Ośrodka,
2) wydaje decyzje administracyjne w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, na podstawie upoważnienia udzielonego przez Burmistrza,
3) wydaje zarządzenia wewnętrzne.
§ 3
- Kierownik działa przy pomocy Zastępcy Kierownika Ośrodka.
- Zastępca Kierownika w szczególności:
1) wydaje decyzje administracyjne w zakresie upoważnienia udzielonego przez Burmistrza na wniosek Kierownika Ośrodka,
2) koordynuje i nadzoruje realizację strategii rozwiązywania problemów społecznych oraz programów z zakresu pomocy społecznej,
3) sporządza sprawozdania, analizy i bilanse potrzeb w zakresie realizowanych zadań,
4) koordynuje działalność, nadzór i organizowanie pracy stanowisk ds. pracy socjalnej.
§ 4
- W Ośrodku funkcjonuje stanowisko Głównego Księgowego, podległe bezpośrednio Kierownikowi Ośrodka.
- Główny Księgowy Ośrodka w szczególności:
1) prowadzi sprawy z zakresu rachunkowości i gospodarki finansowej Ośrodka,
2) bieżąco analizuje realizację planu finansowego Ośrodka,
3) opracowuje zasady sporządzania, przyjmowania, obiegu i przechowywania dokumentów finansowych w Ośrodku,
4) kontroluje legalność dokumentów dotyczących wykonywania planu finansowego Ośrodka,
5) opracowuje zbiorcze sprawozdania z wykonania planu finansowego Ośrodka i jego analizę.
§ 5
- W skład Ośrodka wchodzą następujące działy i komórki organizacyjne:
1) Wieloosobowe stanowisko ds. pracy socjalnej
2) Dział finansowo – księgowy
3) Dział usług opiekuńczych
4) Dział świadczeń rodzinnych
5) Dział organizacyjno-administracyjno- gospodarczy
6) Zespół ds. asysty rodzinnej
7) Ośrodki wsparcia
- Kierownikowi Ośrodka podlegają bezpośrednio następujące działy i stanowiska pracy:
1) Zastępca Kierownika
2) Główny Księgowy
3) Dział usług opiekuńczych
4) Dział świadczeń rodzinnych
5) Dział organizacyjno-administracyjno-gospodarczy
6) Zespół ds. asysty rodzinnej
7) Ośrodki wsparcia
- Zastępcy Kierownika podlega bezpośrednio Wieloosobowe stanowisko ds. pracy socjalnej.
- Głównemu Księgowemu podlega bezpośrednio Dział finansowo – księgowy.
- Struktura Organizacyjna Ośrodka określona jest w Załączniku do Regulaminu.
Rozdział III
Organizacja wewnętrzna komórek organizacyjnych Ośrodka oraz zakresy ich działania
§ 6
Wieloosobowe stanowisko ds. pracy socjalnej
Wieloosobowe stanowisko ds. pracy socjalnej
- Stanowisko podlega bezpośrednio Zastępcy Kierownika M-GOPS
- Do obowiązków stanowiska należy w szczególności:
1) prowadzenie pracy socjalnej na terenie działania Ośrodka,
2) rozpoznawanie i określanie potrzeb w zakresie pomocy społecznej jednostek i rodzin,
3) przeprowadzanie wywiadów środowiskowych u osób ubiegających się o pomoc oraz gromadzenie odpowiedniej dokumentacji,
4) wnioskowanie w sprawach świadczeń pomocy społecznej, a to:
a) pomoc finansowa,
b) pomoc rzeczowa,
c) pomoc usługowa,
d) pomoc instytucjonalna,
5) podejmowanie działań na rzecz osób doświadczających przemocy, w tym uczestniczenie w działaniach w ramach procedury Niebieska Karta,
6) przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków o wydanie Karty Dużej Rodziny,
7) prowadzenie właściwej dokumentacji do wymienionych spraw,
8) współpraca z instytucjami, organizacjami społecznymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami i związkami wyznaniowymi oraz zakładami pracy w celu realizacji zadań pomocy społecznej,
9) obsługa systemów informatycznych dotyczących pomocy społecznej.
§ 7
Dział finansowo – księgowy
- Pracą Działu kieruje Główny Księgowy Ośrodka.
- Do obowiązków Działu w szczególności należy:
1) przygotowanie planu projektu budżetu Ośrodka,
2) prowadzenie obsługi finansowo – księgowej Ośrodka,
3) organizowanie prawidłowego obiegu dokumentów,
4) przestrzeganie zasad dyscypliny finansowej oraz celowości i oszczędności wydatków,
5) sporządzanie dokumentów finansowych, dysponowanie z r-ku bankowego (przelewy, czeki).
- Prowadzenie całości dokumentacji związanej z wypłatą wynagrodzeń i zasiłków:
1) sporządzanie list płac dla pracowników,
2) naliczanie zasiłków chorobowych, macierzyńskich,
3) sporządzanie dokumentów zgłoszeniowych do ZUS -u,
4) naliczanie i przekazywanie składek miesięcznych ZUS od wynagrodzeń, zasiłków i świadczeń rodzinnych,
5) prowadzenie kart wynagrodzeń,
6) obsługa systemów informatycznych w tym dotyczących spraw księgowych, płacowych i innych.
- Prowadzenie spraw związanych z obsługą finansową Ośrodka w szczególności:
1) przygotowywanie dokumentacji do wypłaty świadczeń (w tym czeki, listy wypłat),
2) prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania.
§ 8
Dział usług opiekuńczych
- Działem usług opiekuńczych kieruje Kierownik Działu.
- Do obowiązków Działu w szczególności należy:
1) prowadzenie usług opiekuńczych dla osób samotnych wymagających tej formy pomocy jak również dla osób w rodzinie, którym rodzina nie może zapewnić usług, a w szczególności obejmują
a) pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych,
b) opiekę higieniczną,
c) pielęgnację zleconą przez lekarza,
d) zapewnienie kontaktów z otoczeniem.
2) prowadzenie specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, które w szczególności obejmują:
a) uczenie i rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania,
b) pielęgnację jako wspieranie procesu leczenia,
c) rehabilitację fizyczną i usprawnienie zaburzonych funkcji organizmu,
d) pomoc mieszkaniową,
e) zapewnienie dzieciom i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi dostępu do zajęć rehabilitacyjnych i rewalidacyjno-wychowawczych.
§ 9
Dział organizacyjno-administracyjno-gospodarczy
- Działem organizacyjno-administracyjno-gospodarczym kieruje Kierownik Działu.
- Do obowiązków Działu w szczególności należy:
1) prowadzenie spraw kadrowych,
2) prowadzenie sekretariatu Ośrodka,
3) prowadzenie całości dokumentacji z zakresu pomocy społecznej i dożywiania klientów Ośrodka, w tym:
a) przygotowywanie decyzji administracyjnych,
b) sporządzanie list wypłat zasiłków oraz przekazywanie ich do księgowości,
c) sporządzanie sprawozdań z zakresu pomocy społecznej, dożywiania
d) przekazywanie do księgowości informacji z niezbędnymi danymi świadczeniobiorców do objęcia ubezpieczeniem lub wyrejestrowaniem z ubezpieczeń,
4) pozyskiwanie środków finansowych na realizację projektów,
5) prowadzenie spraw związanych z ochroną danych osobowych,
6) prowadzenie składnicy akt,
7) zaopatrzenie materiałowo – techniczne Ośrodka,
8) zapewnienie przewozu samochodem służbowym i utrzymanie w należytym stanie samochodu Ośrodka,
9) obsługa systemów informatycznych,
10) obsługa Karty Dużej Rodziny,
11) przeprowadzanie zamówień publicznych,
12) prowadzenie spraw związanych ze żłobkiem,
13) utrzymanie ładu i porządku,
14) prowadzenie spraw związanych z realizacją ustawy „Za życiem”,
15) prowadzenie spraw związanych z pracami społecznie-użytecznymi,
16) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy Kolbuszowa.
§ 10
Dział świadczeń rodzinnych
- Działem świadczeń rodzinnych kieruje Kierownik Działu.
- Do obowiązków Działu w szczególności należy:
1) Prowadzenie całości dokumentacji klientów w zakresie świadczeń rodzinnych, zaliczek alimentacyjnych, funduszu alimentacyjnego, świadczeń Za życiem, a w szczególności:
- przyjmowanie wniosków,
- kompletowanie dokumentów oraz ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych, zaliczek alimentacyjnych, funduszu alimentacyjnego, świadczeń Za życiem w oparciu o obowiązujące przepisy,
- przygotowywanie i podejmowanie decyzji administracyjnych,
- sporządzanie list wypłat świadczeń rodzinnych, zaliczek alimentacyjnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego świadczeń Za życiem,
- przekazywanie do księgowości informacji z niezbędnymi danymi świadczeniobiorców do objęcia ubezpieczeniem lub wyrejestrowaniem z ubezpieczeń,
- sporządzanie sprawozdań z zakresu świadczeń rodzinnych, zaliczek alimentacyjnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, świadczeń Za życiem,
- obsługa systemów informatycznych,
- współpraca z sądem i komornikiem sądowym w zakresie wskazanym przepisami,
- podejmowanie czynności wobec dłużników alimentacyjnych wynikających z ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
- przygotowanie dokumentów do archiwizacji.
§ 11
Zespół ds. asysty rodzinnej
- Stanowisko podlega bezpośrednio Kierownikowi Ośrodka.
- Do obowiązków stanowiska należy w szczególności:
- opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym,
- opracowanie we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej,
- udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych,
- udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów psychologicznych,
- udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi,
- wspieranie aktywności społecznej rodzin,
- motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
- udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej,
- motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych,
- udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychospołecznych,
- podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin,
- prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci,
- realizacja zadań określonych w ustawie o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”,
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną,
- dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku, i przekazywanie tej oceny kierownikowi ośrodka pomocy społecznej,
- monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną, sporządzanie, na wniosek sądu, opinii o rodzinie i jej członkach,
- współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny,
- współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą roboczą, o których mowa w art. 9a ustawy z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie lub innymi podmiotami, których pomoc przy wykonywaniu zadań uzna za niezbędną.
§ 12
Ośrodki wsparcia
- Ośrodkami kierują Kierownicy ośrodków wsparcia.
- Do obowiązków ośrodków wsparcia należy:
- realizacja podstawowych usług mających na celu udzielanie pomocy seniorom w czynnościach dnia codziennego dostosowanych do ich potrzeb, w szczególności:
- socjalnych
- edukacyjnych
- kulturalno-oświatowych
- aktywności ruchowej lub kinezyterapii
- sportowo-rekreacyjnych
- aktywizujących społecznie
- terapii zajęciowej.
Rozdział IV
Organizacja pracy w Ośrodku
§ 13
- Pracownicy wykonują zadania i obowiązki określone przez Kierownika w indywidualnych zakresach czynności oraz wynikające z postanowień niniejszego regulaminu. Za prawidłowe ich wykonywanie są odpowiedzialni przed Kierownikiem Ośrodka.
- Na podstawie niniejszego regulaminu Kierownik Ośrodka opracowuje zakresy czynności, obowiązki, odpowiedzialność i uprawnienia pracowników.
- Tygodniowy rozkład czasu pracy Ośrodka oraz godziny rozpoczynania i kończenia pracy w poszczególnych dniach tygodnia ustala Kierownik Ośrodka.
§ 14
Ośrodek Pomocy Społecznej zapewnia obsługę organizacyjno-techniczną Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Gminie Kolbuszowa.
§ 15
Kierownik Ośrodka przyjmuje i rozpatruje skargi i wnioski kierowane do Ośrodka.
Rozdział V
Postanowienia końcowe
Zmiany niniejszego regulaminu mogą być dokonywane w trybie właściwym dla jego wydania.
Statut Ośrodka
- Szczegóły
- Odsłony: 1900
Załącznik do uchwały Rady Miejskiej
w Kolbuszowej nr XLVII/571/17 z dnia 30 listopada 2017 r.
STATUT
Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Kolbuszowej
I. Postanowienia ogólne
§ 1
Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kolbuszowej, zwany dalej „Ośrodkiem” jest jednostką organizacyjną Gminy Kolbuszowa.
Siedzibą Ośrodka jest miasto Kolbuszowa, a terenem działalności teren całej gminy Kolbuszowa.
Ośrodek jest jednostką budżetową finansowaną ze środków własnych gminy oraz środków administracji rządowej na realizację zadań zleconych.
Ośrodek wykorzystuje również środki pomocowe pozyskane z funduszy Unii Europejskiej.
II. Cel i zadania Ośrodka
§ 2
Celem pomocy społecznej jest umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.
Ośrodek Pomocy wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb życiowych i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka oraz podejmuje działania na rzecz usamodzielnienia osób i rodzin, ich stabilizacji i integracji ze środowiskiem.
§ 3
Do zadań Ośrodka z zakresu pomocy społecznej należą:
I. W zakresie wykonywania zadań własnych gminy:
1. opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka;
2. sporządzanie oceny zasobów pomocy społecznej w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej;
3. udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym;
4. przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych;
5. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych;
6. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego;
7. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom nie mającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
8. przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowego;
9. opłacanie składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która zrezygnuje
z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie niezamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem;
10. praca socjalna;
11. organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
12. prowadzenie i zapewnienie miejsc w mieszkaniach chronionych;
13. dożywianie dzieci;
14. sprawianie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym;
15. kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności, za pobyt mieszkańca gminy w tym domu;
15a. pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego;
16. sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego;
17. utworzenie i utrzymywanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników;
19. przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych;
20. opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w NFZ.
II. Ponadto do zadań własnych gminy należą:
1. przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych;
2. przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy w naturze;
3. prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki;
4. opracowanie i realizacja projektów socjalnych;
5. podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych;
6. współpraca z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechnianie informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach oraz realizacji Programu Aktywizacja i Integracja, w którym mowa o przepisach o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
§ 4
Ośrodek realizuje zadania zlecone gminie z zakresu pomocy społecznej, które obejmują:
1. organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
2. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną;
3. realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia;
4. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku, oraz niezbędnego ubrania cudzoziemcom, o których mowa w art. 5a ustawy o pomocy społecznej;
5. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku i niezbędnego ubrania cudzoziemcom, którzy uzyskali zgodę na pobyt tolerowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
6. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia oraz zapewnianie posiłku i niezbędnego ubrania cudzoziemcom, którym udzielono zgody na pobyt ze względów humanitarnych lub zgody na pobyt tolerowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
7. wypłacanie wynagrodzenia za sprawowanie opieki.
§ 5
Ośrodek realizuje inne zadania niż wymienione w § 3 i 4 Statutu wynikające z powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w tym przede wszystkim:
1. Ustawy z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.
2. Ustawy z 22 kwietnia 2005 r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce limentacyjnej.
3. Ustawy z dnia 07 września 2007r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów.
4. Ustawy z dnia 04 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów.
5. Ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.
6. Ustawy z dnia 9 czerwca 2011r o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
7. Program dla rodzin wielodzietnych określony w ustawie z dnia 05 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny.
8. Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
9. Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
10. Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego.
11. Ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym.
12. Ustawy z dnia 4 lipca 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.
13. Ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”.
14. Uchwały nr 157 Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2016 r. zmieniającej uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego Senior- WIGOR” na lata 2015-2020.
§ 6
Ośrodek Pomocy Społecznej może wytaczać na rzecz obywateli powództwo o roszczenia alimentacyjne.
Ośrodek może kierować wnioski o ustalenie niezdolności do pracy i stopnia niepełnosprawności do organów określonych odrębnymi przepisami.
§ 7
Ośrodek współpracuje na zasadzie partnerstwa z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim i innymi Kościołami, związkami wymienionymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi w celu realizacji określonych zadań z zakresu pomocy społecznej.
III. Organizacja i zarządzanie Ośrodkiem
§ 8
1. Ośrodkiem kieruje Kierownik, który jest odpowiedzialny za jego działalność.
2. Kierownika Ośrodka zatrudnia i zwalnia Burmistrz Kolbuszowej.
3. Kierownik wykonuje swoje zadania przy pomocy:
1) Zastępcy Kierownika
2) Głównego Księgowego, który prowadzi obsługę finansowo księgową
3) Kierownika działu Usług Opiekuńczych
4) Kierownika działu Świadczeń Rodzinnych
5) Kierownika działu organizacyjno-administracyjno-gospodarczego
6) Kierowników ośrodków wsparcia
4. Kierownik Ośrodka zatrudnia Zastępcę Kierownika, Głównego Księgowego, Kierownika działu usług opiekuńczych, Kierownika działu świadczeń rodzinnych, Kierownika działu organizacyjno-administracyjno-gospodarczego, Kierowników ośrodków wsparcia oraz pozostałych pracowników Ośrodka.
5. Kierownik Ośrodka składa Radzie Miejskiej coroczne sprawozdania z działalności Ośrodka oraz na każde żądania Rady.
6. Kierownik Ośrodka przedstawia Radzie Miejskiej potrzeby z zakresu pomocy społecznej.
7. Ośrodek wykonuje zadania własne gminy zgodnie z ustaleniami Burmistrza Kolbuszowej.
8. Ośrodek realizuje zadania zlecone gminie kierując się ustaleniami przekazanymi przez Wojewodę Podkarpackiego.
9. Ośrodek ponadto realizuje inne zadania nałożone przepisami ustaw i aktów prawnych wydanych w celu ich wykonania.
§ 9
1. W Ośrodku tworzy się stanowisko Zastępcy Kierownika Ośrodka.
2. W skład Ośrodka wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1) Dział finansowo – księgowy
- Główny Księgowy
- wieloosobowe stanowiska ds. księgowych
2) Wieloosobowe stanowisko ds. pracy socjalnej
3) Dział usług opiekuńczych
- Kierownik działu
- stanowiska ds. usług opiekuńczych
- stanowiska ds. specjalistycznych usług opiekuńczych
4) Dział świadczeń rodzinnych
- Kierownik działu
- stanowiska ds. świadczeń rodzinnych
- stanowisko ds. świadczeń z funduszu alimentacyjnego
5) Dział organizacyjno – administracyjno – gospodarczy
- Kierownik działu
- stanowiska ds. organizacyjnych
- stanowiska ds. administracyjnych
- stanowiska ds. gospodarczych
6) Zespół ds. asysty rodzinnej
7) Ośrodki wsparcia
- Kierownicy
- wieloosobowe stanowiska pracy
3. Regulamin organizacyjny Ośrodka wraz z szczegółową strukturą organizacyjną zostanie określony odrębnym zarządzeniem Kierownika Ośrodka zatwierdzonym przez Burmistrza Kolbuszowej.
4. Kierownik Ośrodka, stosownie do potrzeb, może tworzyć komórki organizacyjne lub stanowiska pracy po uzgodnieniu z Burmistrzem Kolbuszowej.
IV. Postanowienia
§ 10
1. Statut Ośrodka uchwala Rada Miejska.
2. Zmiany niniejszego statutu mogą być dokonywane w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
3. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Statucie zastosowanie mają powszechnie obowiązujące przepisy prawa.
Strona 1 z 2