OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH

 

 - Administrator Danych Osobowych

Administratorem Danych Osobowych jest Miejsko - Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kolbuszowej, ul. Obrońców Pokoju 21 a, 36-100 Kolbuszowa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. tel. 17 2271 133, fax 17 2271 487,

-  Inspektor Ochrony Danych

Inspektorem Ochrony Danych w Miejsko – Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Kolbuszowej jest Ewelina Guźda,
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

-  Klauzule informacyjne

1.    Klauzula ogólna

2.    Klauzula dotycząca ustawy o pomocy społecznej

3.    Klauzula dotycząca ustawy o przeciwdziałaniu przemocy

4.    Klauzula dotycząca ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej 

5.    Klauzula dotycząca ustawy o świadczeniach rodzinnych

6.    Klauzula dotycząca ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów

7.    Klauzula dotycząca ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci

8.    Klauzula dotycząca ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów

9.    Klauzula informacyjna KARTY DUŻEJ RODZINY

10.    Klauzula dotycząca ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin "Za życiem"

11.    Klauzula dotycząca rozporządzenia "Dobry Start"

12.    Klauzula dotycząca ustawy o systemie oświaty

13.    Klauzula dotycząca ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej

14.    OBOWIĄZEK INFORMACYJNY ADMINISTRATORA DANYCH DOTYCZĄCY POMOCY OSOBOM OBJĘTYM KWARANTANNĄ

15.    OBOWIĄZEK INFORMACYJNY ADMINISTRATORA DANYCH DOTYCZĄCY POMOCY OSOBOM NIE OBJĘTYM KWARANTANNĄ


 

-  Przepisy prawa
 

   Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)

   Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych

   Ustawa z dnia 21 lutego 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)1), 2)

Struktura 2023

Sposób przyjmowania i załatwiania spraw

 

Wszystkie indywidualne sprawy są załatwiane przez odpowiednie działy Ośrodka Pomocy Społecznej w kolejności ich wpływu do Ośrodka.

Każde nowe podanie/wniosek złożone w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Kolbuszowej podlega, zgodnie z obowiązującą Instrukcją Kancelaryjną, rejestracji w dzienniku podawczym i zostaje opatrzone datą wpływu do Ośrodka oraz numerem z dziennika. Generalną zasadą postepowania administracyjnego wynikającą z art. 35 kodeksu postępowania administracyjnego, jest to, że sprawy powinny być załatwione niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowane – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wpływu podania/wniosku do organu.

Informacje o stanie zaawansowania załatwienia konkretnego/indywidualnego podania/wniosku udziela stronie pracownik prowadzący postępowanie.

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

w Kolbuszowej



Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1

  1. Regulamin organizacyjny Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kolbuszowej zwany dalej Regulaminem określa szczegółowo organizację oraz tryb pracy Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kolbuszowej zwanego dalej Ośrodkiem.
  2. Siedzibą Ośrodka jest miasto Kolbuszowa, a terenem działalności teren całej gminy Kolbuszowa.
  3. Ośrodek jest jednostką organizacyjną Gminy Kolbuszowa działającą na zasadach jednostki budżetowej.


Rozdział II

Struktura organizacyjna Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kolbuszowej

 

§ 2

  1. Ośrodkiem kieruje Kierownik, który jest odpowiedzialny za jego działalność.
  2. Kierownik w szczególności:
    1) wykonuje czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Ośrodka,
    2) wydaje decyzje administracyjne w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, na podstawie upoważnienia udzielonego przez Burmistrza,
    3) wydaje zarządzenia wewnętrzne.

§ 3

  1. Kierownik działa przy pomocy Zastępcy Kierownika Ośrodka.
  2. Zastępca Kierownika w szczególności:

    1) wydaje decyzje administracyjne w zakresie upoważnienia udzielonego przez Burmistrza na wniosek Kierownika Ośrodka,
    2) koordynuje i nadzoruje realizację strategii rozwiązywania problemów społecznych oraz programów z zakresu pomocy społecznej,
    3) sporządza sprawozdania, analizy i bilanse potrzeb w zakresie realizowanych zadań,
    4) koordynuje działalność, nadzór i organizowanie pracy stanowisk ds. pracy socjalnej.

 

§ 4

  1. W Ośrodku funkcjonuje stanowisko Głównego Księgowego, podległe bezpośrednio Kierownikowi Ośrodka.
  2. Główny Księgowy Ośrodka w szczególności:

    1) prowadzi sprawy z zakresu rachunkowości i gospodarki finansowej Ośrodka,
    2) bieżąco analizuje realizację planu finansowego Ośrodka,
    3) opracowuje zasady sporządzania, przyjmowania, obiegu i przechowywania dokumentów finansowych w Ośrodku,
    4) kontroluje legalność dokumentów dotyczących wykonywania planu finansowego Ośrodka,
    5) opracowuje zbiorcze sprawozdania z wykonania planu finansowego Ośrodka i jego analizę.

 

§ 5

  1. W skład Ośrodka wchodzą następujące działy i komórki organizacyjne:

    1) Wieloosobowe stanowisko ds. pracy socjalnej
    2) Dział finansowo – księgowy
    3) Dział usług opiekuńczych
    4) Dział świadczeń rodzinnych
    5) Dział organizacyjno-administracyjno- gospodarczy
    6) Zespół ds. asysty rodzinnej
    7) Ośrodki wsparcia
  1. Kierownikowi Ośrodka podlegają bezpośrednio następujące działy i stanowiska pracy:

    1) Zastępca Kierownika
    2) Główny Księgowy
    3) Dział usług opiekuńczych
    4) Dział świadczeń rodzinnych
    5) Dział organizacyjno-administracyjno-gospodarczy
    6) Zespół ds. asysty rodzinnej
    7) Ośrodki wsparcia
  1. Zastępcy Kierownika podlega bezpośrednio Wieloosobowe stanowisko ds. pracy socjalnej.
  2. Głównemu Księgowemu podlega bezpośrednio Dział finansowo – księgowy.
  3. Struktura Organizacyjna Ośrodka określona jest w Załączniku do Regulaminu.

 

Rozdział III

 

 

Organizacja wewnętrzna komórek organizacyjnych Ośrodka oraz zakresy ich działania

§ 6

Wieloosobowe stanowisko ds. pracy socjalnej

Wieloosobowe stanowisko ds. pracy socjalnej

  1. Stanowisko podlega bezpośrednio Zastępcy Kierownika M-GOPS
  2. Do obowiązków stanowiska należy w szczególności:

    1) prowadzenie pracy socjalnej na terenie działania Ośrodka,
    2) rozpoznawanie i określanie potrzeb w zakresie pomocy społecznej jednostek i rodzin,
    3) przeprowadzanie wywiadów środowiskowych u osób ubiegających się o  pomoc oraz gromadzenie odpowiedniej dokumentacji,
    4) wnioskowanie w sprawach świadczeń pomocy społecznej, a to:
        a) pomoc finansowa,       
        b) pomoc rzeczowa,
        c) pomoc usługowa,       
        d) pomoc instytucjonalna,
    5) podejmowanie działań na rzecz osób doświadczających przemocy, w tym uczestniczenie w działaniach w ramach procedury Niebieska Karta,
    6) przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków o wydanie Karty Dużej Rodziny,
    7) prowadzenie właściwej dokumentacji do wymienionych spraw,
    8) współpraca z instytucjami, organizacjami społecznymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami i związkami wyznaniowymi oraz zakładami pracy w celu realizacji zadań pomocy społecznej,
    9) obsługa systemów informatycznych dotyczących pomocy społecznej.

 

§ 7

Dział finansowo – księgowy

 

  1. Pracą Działu kieruje Główny Księgowy Ośrodka.
  2. Do obowiązków Działu w szczególności należy:

    1) przygotowanie planu projektu budżetu Ośrodka,
    2) prowadzenie obsługi finansowo – księgowej Ośrodka,
    3) organizowanie prawidłowego obiegu dokumentów,
    4) przestrzeganie zasad dyscypliny finansowej oraz celowości i oszczędności wydatków,
    5) sporządzanie dokumentów finansowych, dysponowanie z r-ku bankowego (przelewy, czeki).
  1. Prowadzenie całości dokumentacji związanej z wypłatą wynagrodzeń i zasiłków:

    1) sporządzanie list płac dla pracowników,
    2) naliczanie zasiłków chorobowych, macierzyńskich,
    3) sporządzanie dokumentów zgłoszeniowych do ZUS -u,
    4) naliczanie i przekazywanie składek miesięcznych ZUS od wynagrodzeń, zasiłków i  świadczeń rodzinnych,
    5) prowadzenie kart wynagrodzeń,
    6) obsługa systemów informatycznych w tym dotyczących spraw księgowych, płacowych i innych.
  1. Prowadzenie spraw związanych z obsługą finansową Ośrodka w szczególności:

    1) przygotowywanie dokumentacji do wypłaty świadczeń (w tym czeki, listy wypłat),
    2) prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania.

 

§ 8

Dział usług opiekuńczych

 

  1. Działem usług opiekuńczych kieruje Kierownik Działu.
  2. Do obowiązków Działu w szczególności należy:

    1) prowadzenie usług opiekuńczych dla osób samotnych wymagających tej formy pomocy jak również dla osób w rodzinie, którym rodzina nie może zapewnić usług, a w szczególności obejmują
    a) pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych,
    b) opiekę higieniczną,
    c) pielęgnację zleconą przez lekarza,
    d) zapewnienie kontaktów z otoczeniem.

    2) prowadzenie specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, które w szczególności obejmują:
    a) uczenie i rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania,
    b) pielęgnację jako wspieranie procesu leczenia,
    c) rehabilitację fizyczną i usprawnienie zaburzonych funkcji organizmu,
    d) pomoc mieszkaniową,
    e) zapewnienie dzieciom i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi dostępu do zajęć rehabilitacyjnych i rewalidacyjno-wychowawczych.

 

§ 9

Dział organizacyjno-administracyjno-gospodarczy

  1. Działem organizacyjno-administracyjno-gospodarczym kieruje Kierownik Działu.
  2. Do obowiązków Działu w szczególności należy:
    1) prowadzenie spraw kadrowych,
    2) prowadzenie sekretariatu Ośrodka,
    3) prowadzenie całości dokumentacji z zakresu pomocy społecznej i dożywiania klientów Ośrodka, w tym:
       a) przygotowywanie decyzji administracyjnych,
       b) sporządzanie list wypłat zasiłków oraz przekazywanie ich do księgowości,
       c) sporządzanie sprawozdań z zakresu pomocy społecznej, dożywiania
       d) przekazywanie do księgowości informacji z niezbędnymi danymi świadczeniobiorców do objęcia ubezpieczeniem lub wyrejestrowaniem z ubezpieczeń,
    4) pozyskiwanie środków finansowych na realizację projektów,
    5) prowadzenie spraw związanych z ochroną danych osobowych,
    6) prowadzenie składnicy akt,
    7) zaopatrzenie materiałowo – techniczne Ośrodka,
    8) zapewnienie przewozu samochodem służbowym i utrzymanie w należytym stanie samochodu Ośrodka,
    9) obsługa systemów informatycznych,
    10) obsługa Karty Dużej Rodziny,
    11) przeprowadzanie zamówień publicznych,
    12) prowadzenie spraw związanych ze żłobkiem,
    13) utrzymanie ładu i porządku,
    14) prowadzenie spraw związanych z realizacją ustawy „Za życiem”,
    15) prowadzenie spraw związanych z pracami społecznie-użytecznymi,
    16) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy Kolbuszowa.

§ 10

Dział świadczeń rodzinnych

 

  1. Działem świadczeń rodzinnych kieruje Kierownik Działu.
  2. Do obowiązków Działu w szczególności należy:

    1) Prowadzenie całości dokumentacji klientów w zakresie świadczeń rodzinnych, zaliczek  alimentacyjnych, funduszu alimentacyjnego, świadczeń Za życiem, a w szczególności:
    - przyjmowanie wniosków,
    - kompletowanie dokumentów oraz ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych, zaliczek alimentacyjnych, funduszu alimentacyjnego, świadczeń Za życiem w oparciu o obowiązujące przepisy,
    - przygotowywanie i podejmowanie decyzji administracyjnych,
    - sporządzanie list wypłat świadczeń rodzinnych, zaliczek alimentacyjnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego świadczeń Za życiem,
    - przekazywanie do księgowości informacji z niezbędnymi danymi świadczeniobiorców do objęcia ubezpieczeniem lub wyrejestrowaniem z ubezpieczeń,
    - sporządzanie sprawozdań z zakresu świadczeń rodzinnych, zaliczek alimentacyjnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, świadczeń Za życiem,
    - obsługa systemów informatycznych,
    - współpraca z sądem i komornikiem sądowym w zakresie wskazanym przepisami,
    - podejmowanie czynności wobec dłużników alimentacyjnych wynikających z ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
    - przygotowanie dokumentów do archiwizacji.

§ 11

Zespół ds. asysty rodzinnej

  1. Stanowisko podlega bezpośrednio Kierownikowi Ośrodka.
  2. Do obowiązków stanowiska należy w szczególności:

    - opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym,
    - opracowanie we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej,
    - udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych,
    - udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów psychologicznych,
    - udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi,
    - wspieranie aktywności społecznej rodzin,
    - motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
    - udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej,
    - motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych,
    - udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychospołecznych,
    - podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin,
    - prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci,
    - realizacja zadań określonych w ustawie o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”,
    - prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną,
    - dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku, i przekazywanie tej oceny kierownikowi ośrodka pomocy społecznej,
    - monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną, sporządzanie, na wniosek sądu, opinii o rodzinie i jej członkach,
    - współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny,
    - współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą roboczą, o których mowa w art. 9a ustawy z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie lub innymi podmiotami, których pomoc przy wykonywaniu zadań uzna za niezbędną.

 

§ 12

Ośrodki wsparcia

 

  1. Ośrodkami kierują Kierownicy ośrodków wsparcia.
  2. Do obowiązków ośrodków wsparcia należy:

    - realizacja podstawowych usług mających na celu udzielanie pomocy seniorom w   czynnościach dnia codziennego dostosowanych do ich potrzeb, w szczególności:

       - socjalnych
       - edukacyjnych
       - kulturalno-oświatowych
       - aktywności ruchowej lub kinezyterapii
       - sportowo-rekreacyjnych
       - aktywizujących społecznie
       - terapii zajęciowej.

Rozdział IV

Organizacja pracy w Ośrodku

 

§ 13

  1. Pracownicy wykonują zadania i obowiązki określone przez Kierownika w indywidualnych  zakresach czynności oraz wynikające z postanowień niniejszego regulaminu. Za prawidłowe ich  wykonywanie są odpowiedzialni przed Kierownikiem Ośrodka.
  2. Na podstawie niniejszego regulaminu Kierownik Ośrodka opracowuje zakresy czynności, obowiązki, odpowiedzialność i uprawnienia pracowników.
  3. Tygodniowy rozkład czasu pracy Ośrodka oraz godziny rozpoczynania i kończenia pracy w poszczególnych dniach tygodnia ustala Kierownik Ośrodka.

 

§ 14

Ośrodek Pomocy Społecznej zapewnia obsługę organizacyjno-techniczną Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Gminie Kolbuszowa.

§ 15

Kierownik Ośrodka przyjmuje i rozpatruje skargi i wnioski kierowane do Ośrodka.

 

Rozdział V

Postanowienia końcowe

 

Zmiany niniejszego regulaminu mogą być dokonywane w trybie właściwym dla jego wydania.

 

Załącznik do uchwały Rady Miejskiej
w Kolbuszowej nr XLVII/571/17 z dnia 30 listopada 2017 r.

 STATUT
Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Kolbuszowej 

I. Postanowienia ogólne

§ 1

Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kolbuszowej, zwany dalej „Ośrodkiem” jest jednostką organizacyjną Gminy Kolbuszowa.

Siedzibą Ośrodka jest miasto Kolbuszowa, a terenem działalności teren całej gminy Kolbuszowa.

Ośrodek jest jednostką budżetową finansowaną ze środków własnych gminy oraz środków administracji rządowej na realizację zadań zleconych.

Ośrodek wykorzystuje również środki pomocowe pozyskane z funduszy Unii Europejskiej.

II. Cel i zadania Ośrodka

§ 2

Celem pomocy społecznej jest umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.

Ośrodek Pomocy wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb życiowych i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka oraz podejmuje działania na rzecz usamodzielnienia osób i rodzin, ich stabilizacji i integracji ze środowiskiem.  

 

§ 3

Do zadań Ośrodka z zakresu pomocy społecznej należą:

I.          W zakresie wykonywania zadań własnych gminy:

1. opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka;

2. sporządzanie oceny zasobów pomocy społecznej w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej;

3. udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym;

4. przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych;

5. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych;

6. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego;

7. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom nie mającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

8. przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowego;

9. opłacanie składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która zrezygnuje

z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie niezamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem;

10. praca socjalna;

11. organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi;

12. prowadzenie i zapewnienie miejsc w mieszkaniach chronionych;

13. dożywianie dzieci;

14. sprawianie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym;

15. kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności, za pobyt mieszkańca gminy w tym domu;

15a. pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu  karnego;

16. sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego;

17. utworzenie i utrzymywanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników;

19. przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych;

20. opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w NFZ.

II. Ponadto do zadań własnych gminy należą:

1. przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych;

2. przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy w naturze;

3. prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki;

4. opracowanie i realizacja projektów socjalnych;

5. podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych;

6. współpraca z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechnianie informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach oraz realizacji Programu Aktywizacja i Integracja, w którym mowa o przepisach o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

 

§ 4

Ośrodek realizuje zadania zlecone gminie z zakresu pomocy społecznej, które obejmują:

1. organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi;

2. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną;

3. realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia;

4. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku, oraz niezbędnego ubrania cudzoziemcom, o których mowa w art. 5a ustawy o pomocy społecznej;

5. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku i niezbędnego ubrania cudzoziemcom, którzy uzyskali zgodę na pobyt tolerowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

6. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia oraz zapewnianie posiłku i niezbędnego ubrania cudzoziemcom, którym udzielono zgody na pobyt ze względów humanitarnych lub zgody na pobyt tolerowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

7. wypłacanie wynagrodzenia za sprawowanie opieki.

 
§ 5

Ośrodek realizuje inne zadania niż wymienione w § 3 i 4 Statutu wynikające z powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w tym przede wszystkim:

1. Ustawy z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.

2. Ustawy z 22 kwietnia 2005 r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce limentacyjnej.

3. Ustawy z dnia 07 września 2007r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów.

4. Ustawy z dnia 04 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów.

5. Ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.

6. Ustawy z dnia 9 czerwca 2011r o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

7. Program dla rodzin wielodzietnych określony w ustawie z dnia 05 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny.

8. Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.

9. Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

10. Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego.

11. Ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym.

12. Ustawy z dnia 4 lipca 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.

13. Ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”.

14. Uchwały nr 157 Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2016 r. zmieniającej uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego Senior- WIGOR” na lata 2015-2020.

 

§ 6

Ośrodek Pomocy Społecznej może wytaczać na rzecz obywateli powództwo o roszczenia alimentacyjne.

Ośrodek może kierować wnioski o ustalenie niezdolności do pracy i stopnia niepełnosprawności do organów określonych odrębnymi przepisami. 

 

§ 7

Ośrodek współpracuje na zasadzie partnerstwa z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim i innymi Kościołami, związkami wymienionymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi w celu realizacji określonych zadań z zakresu pomocy społecznej. 

 

III. Organizacja i zarządzanie Ośrodkiem

§ 8

1. Ośrodkiem kieruje Kierownik, który jest odpowiedzialny za jego działalność.

2. Kierownika Ośrodka zatrudnia i zwalnia Burmistrz Kolbuszowej.

3. Kierownik wykonuje swoje zadania przy pomocy:

1) Zastępcy Kierownika

2) Głównego Księgowego, który prowadzi obsługę finansowo księgową

3) Kierownika działu Usług Opiekuńczych

4) Kierownika działu Świadczeń Rodzinnych

5) Kierownika działu organizacyjno-administracyjno-gospodarczego

6) Kierowników ośrodków wsparcia

4. Kierownik Ośrodka zatrudnia Zastępcę Kierownika, Głównego Księgowego, Kierownika działu usług opiekuńczych, Kierownika działu świadczeń rodzinnych, Kierownika działu organizacyjno-administracyjno-gospodarczego, Kierowników ośrodków wsparcia oraz pozostałych pracowników Ośrodka.

5. Kierownik Ośrodka składa Radzie Miejskiej coroczne sprawozdania z działalności Ośrodka oraz na każde żądania Rady.

6. Kierownik Ośrodka przedstawia Radzie Miejskiej potrzeby z zakresu pomocy społecznej.

7. Ośrodek wykonuje zadania własne gminy zgodnie z ustaleniami Burmistrza Kolbuszowej.

8. Ośrodek realizuje zadania zlecone gminie kierując się ustaleniami przekazanymi przez Wojewodę Podkarpackiego.

9. Ośrodek ponadto realizuje inne zadania nałożone przepisami ustaw i aktów prawnych wydanych w celu ich wykonania.

§ 9

1. W Ośrodku tworzy się stanowisko Zastępcy Kierownika Ośrodka.

2. W skład Ośrodka wchodzą następujące komórki organizacyjne:

1) Dział finansowo – księgowy

- Główny Księgowy

- wieloosobowe stanowiska ds. księgowych


2) Wieloosobowe stanowisko ds. pracy socjalnej

3) Dział usług opiekuńczych

- Kierownik działu

- stanowiska ds. usług opiekuńczych

- stanowiska ds. specjalistycznych usług opiekuńczych

4) Dział świadczeń rodzinnych

- Kierownik działu

- stanowiska ds. świadczeń rodzinnych

- stanowisko ds. świadczeń z funduszu alimentacyjnego


5) Dział organizacyjno – administracyjno – gospodarczy

- Kierownik działu

- stanowiska ds. organizacyjnych

- stanowiska ds. administracyjnych

- stanowiska ds. gospodarczych


6) Zespół ds. asysty rodzinnej


7) Ośrodki wsparcia

- Kierownicy

- wieloosobowe stanowiska pracy

3. Regulamin organizacyjny Ośrodka wraz z szczegółową strukturą organizacyjną zostanie określony odrębnym zarządzeniem Kierownika Ośrodka zatwierdzonym przez Burmistrza Kolbuszowej.

4. Kierownik Ośrodka, stosownie do potrzeb, może tworzyć komórki organizacyjne lub stanowiska pracy po uzgodnieniu z Burmistrzem Kolbuszowej.

IV. Postanowienia

§ 10

1. Statut Ośrodka uchwala Rada Miejska.

2. Zmiany niniejszego statutu mogą być dokonywane w trybie właściwym dla jego uchwalenia.

3. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Statucie zastosowanie mają powszechnie obowiązujące przepisy prawa.