REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Kolbuszowej

 

Rozdział I

 

Postanowienia ogólne

 

 § 1

 

  1. Regulamin organizacyjny Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kolbuszowej zwany dalej Regulaminem określa szczegółowo organizację oraz tryb pracy Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kolbuszowej zwanego dalej Ośrodkiem.
  2. Siedzibą Ośrodka jest miasto Kolbuszowa, a terenem działalności teren całej gminy Kolbuszowa.
  3. Ośrodek jest jednostką organizacyjną Gminy Kolbuszowa działającą na zasadach jednostki budżetowej.

 

 

 

Rozdział II

 

Struktura organizacyjna Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kolbuszowej

 

§ 2

 

  1. Ośrodkiem kieruje Kierownik, który jest odpowiedzialny za jego działalność.
  2. Kierownik w szczególności:

    - wykonuje czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Ośrodka,
    - wydaje decyzje administracyjne w indywidualnych sprawach z zakresu administracji   publicznej, na podstawie upoważnienia udzielonego przez Burmistrza,
    - wydaje zarządzenia wewnętrzne.

 

 § 3

 

  1. Kierownik działa przy pomocy Zastępcy Kierownika Ośrodka.
  2. Zastępca Kierownika w szczególności:
    - wydaje decyzje administracyjne w zakresie upoważnienia udzielonego przez Burmistrza na wniosek Kierownika Ośrodka,
    - koordynuje i nadzoruje realizację strategii rozwiązywania problemów społecznych oraz programów z zakresu pomocy społecznej,
    - sporządza sprawozdania, analizy i bilanse potrzeb w zakresie realizowanych zadań,
    - koordynuje działalność, nadzór i organizowanie pracy stanowisk ds. pracy socjalnej.
  3. W czasie nieobecności Kierownika – Zastępca Kierownika wykonuje wszystkie jego czynności    z wyjątkiem zatrudnienia, zwalniania i nagradzania pracowników.

 

 § 4

 

  1. W Ośrodku funkcjonuje stanowisko Głównego Księgowego, podległe bezpośrednio Kierownikowi Ośrodka.
  2. Główny Księgowy Ośrodka w szczególności:
    - prowadzi sprawy z zakresu rachunkowości i gospodarki finansowej Ośrodka,
    - bieżąco analizuje realizację planu finansowego Ośrodka,
    - opracowuje zasady sporządzania, przyjmowania, obiegu i przechowywania dokumentów finansowych w Ośrodku,
    - kontroluje legalność dokumentów dotyczących wykonywania planu finansowego Ośrodka,
    - opracowuje zbiorcze sprawozdania z wykonania planu finansowego Ośrodka i jego analizę.

 

 § 5

 

  1. W skład Ośrodka wchodzą następujące działy i komórki organizacyjne:
    - Wieloosobowe stanowisko ds. pracy socjalnej
    - Dział finansowo – księgowy
    - Dział usług opiekuńczych
    - Dział świadczeń rodzinnych
    - Dział organizacyjno-administracyjno- gospodarczy
    - Zespół ds. asysty rodzinnej
    - Dzienny Dom Senior+ z siedzibą w Hucie Przedborskiej

    2. Kierownikowi Ośrodka podlegają bezpośrednio następujące działy i stanowiska pracy:
    - Zastępca Kierownika
    - Główny Księgowy
    - Dział usług opiekuńczych
    - Dział świadczeń rodzinnych
    - Dział organizacyjno-administracyjno-gospodarczy
    - Zespół ds. asysty rodzinnej
    - Dzienny Dom Senior+ z siedzibą w Hucie Przedborskiej

    3. Zastępcy Kierownika podlega bezpośrednio Wieloosobowe stanowisko ds. pracy socjalnej.
    4. Głównemu Księgowemu podlega bezpośrednio Dział finansowo – księgowy.
    5. Struktura Organizacyjna Ośrodka określona jest w Załączniku Nr 1 do Regulaminu.

  

 

Rozdział III

 

Organizacja wewnętrzna komórek organizacyjnych Ośrodka oraz zakresy ich działania

 

 § 6

 

Wieloosobowe stanowisko ds. pracy socjalnej

 

  1. Stanowisko podlega bezpośrednio Zastępcy Kierownika M-GOPS
  2. Do obowiązków stanowiska należy w szczególności:
    - prowadzenie pracy socjalnej na terenie działania Ośrodka,
    - rozpoznawanie i określanie potrzeb w zakresie pomocy społecznej jednostek i rodzin,
    - przeprowadzanie wywiadów środowiskowych u osób ubiegających się  o  pomoc oraz gromadzenie odpowiedniej dokumentacji,
    - wnioskowanie w sprawach świadczeń pomocy społecznej, a to:
    a) pomoc finansowa,
    b) pomoc rzeczowa,
    c) pomoc usługowa,
    d) pomoc instytucjonalna,
    - podejmowanie działań na rzecz osób doświadczających przemocy, w tym uczestniczenie w działaniach w ramach procedury Niebieska Karta,
    - przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków o wydanie Karty Dużej Rodziny,
    - prowadzenie właściwej dokumentacji do wymienionych spraw,
    - współpraca z instytucjami, organizacjami społecznymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami i związkami wyznaniowymi oraz zakładami pracy w celu realizacji zadań pomocy społecznej,
    - obsługa systemów informatycznych dotyczących pomocy społecznej.

 

 § 7

 

 Dział finansowo – księgowy

 

  1. Pracą Działu kieruje Główny Księgowy Ośrodka.
  2. Do obowiązków Działu w szczególności należy:
    - przygotowanie planu projektu budżetu Ośrodka,
    - prowadzenie obsługi finansowo – księgowej Ośrodka,
    - organizowanie prawidłowego obiegu dokumentów,
    - przestrzeganie zasad dyscypliny finansowej oraz celowości i oszczędności wydatków,
    - sporządzanie dokumentów finansowych, dysponowanie z r-ku bankowego (przelewy, czeki).
    - Prowadzenie całości dokumentacji związanej z wypłatą wynagrodzeń i zasiłków:
    - sporządzanie list płac dla pracowników,
    - naliczanie zasiłków chorobowych, macierzyńskich,
    - sporządzanie dokumentów zgłoszeniowych do ZUS -u,
    - naliczanie i przekazywanie składek miesięcznych ZUS od wynagrodzeń, zasiłków i  świadczeń rodzinnych,
    - prowadzenie kart wynagrodzeń,
    - obsługa systemów informatycznych w tym dotyczących spraw księgowych, płacowych i innych.
  1. Prowadzenie spraw związanych z obsługą finansową Ośrodka w szczególności:
    - przygotowywanie dokumentacji do wypłaty świadczeń (w tym czeki, listy wypłat),
    - prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania.

 

 § 8

 

Dział usług opiekuńczych

 

  1. Działem usług opiekuńczych kieruje Kierownik Działu.
  2. Do obowiązków Działu w szczególności należy:
    - prowadzenie usług opiekuńczych dla osób samotnych wymagających tej formy pomocy jak również dla osób w rodzinie, którym rodzina nie może zapewnić usług, a w szczególności obejmują:
    - pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych,
    - opiekę higieniczną,
    - pielęgnację zleconą przez lekarza,
    - zapewnienie kontaktów z otoczeniem.
    - prowadzenie specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, które w szczególności obejmują:
    • uczenie i rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania,
    • pielęgnację jako wspieranie procesu leczenia,
    • rehabilitację fizyczną i usprawnienie zaburzonych funkcji organizmu,
    • pomoc mieszkaniową,
    • zapewnienie dzieciom i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi dostępu do zajęć rehabilitacyjnych i rewalidacyjno-wychowawczych.

 

 § 9

 

Dział organizacyjno-administracyjno-gospodarczy

 

  1. Działem organizacyjno-administracyjno-gospodarczym kieruje Kierownik Działu.
  2. Do obowiązków Działu w szczególności należy:
    - prowadzenie spraw kadrowych,
    - prowadzenie sekretariatu Ośrodka,
    - prowadzenie całości dokumentacji z zakresu pomocy społecznej i dożywiania klientów Ośrodka, w tym:
    - przygotowywanie decyzji administracyjnych,
    - sporządzanie list wypłat zasiłków oraz przekazywanie ich do księgowości,
    - sporządzanie sprawozdań z zakresu pomocy społecznej, dożywiania
    - przekazywanie do księgowości informacji z niezbędnymi danymi świadczeniobiorców do objęcia ubezpieczeniem lub wyrejestrowaniem z ubezpieczeń,
    - pozyskiwanie środków finansowych na realizację projektów,
    - prowadzenie spraw związanych z ochroną danych osobowych,
    - prowadzenie składnicy akt,
    - zaopatrzenie materiałowo – techniczne Ośrodka,
    - zapewnienie przewozu samochodem służbowym i utrzymanie w należytym stanie samochodu Ośrodka,
    - obsługa systemów informatycznych,
    - obsługa Karty Dużej Rodziny,
    - przeprowadzanie zamówień publicznych,
    - prowadzenie spraw związanych ze żłobkiem,
    - utrzymanie ładu i porządku,
    - prowadzenie spraw związanych z realizacją ustawy "Za życiem",
    - prowadzenie spraw związanych z pracami społecznie-użytecznymi,
    - prowadzenie spraw związanych z udzielaniem pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy Kolbuszowa."

 § 10

 

Dział świadczeń rodzinnych

 

  1. Działem świadczeń rodzinnych kieruje Kierownik Działu.
  2. Do obowiązków Działu w szczególności należy:
    Prowadzenie całości dokumentacji klientów w zakresie świadczeń rodzinnych, świadczeń wychowawczych, zaliczek  alimentacyjnych i funduszu alimentacyjnego, świadczeń dobry start, świadczeń Za życiem,
    a w szczególności:
    - przyjmowanie wniosków,
    - kompletowanie dokumentów oraz ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych, świadczeń wychowawczych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego, świadczeń dobry start, świadczeń Za życiem w oparciu o obowiązujące przepisy,
    - przygotowywanie i podejmowanie decyzji administracyjnych,
    - sporządzanie list wypłat świadczeń rodzinnych, świadczeń wychowawczych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego, świadczeń dobry start, świadczeń Za życiem oraz  przekazywanie ich do księgowości,
    - przekazywanie do księgowości informacji z niezbędnymi danymi świadczeniobiorców do objęcia ubezpieczeniem lub wyrejestrowaniem z ubezpieczeń,
    - sporządzanie sprawozdań z zakresu świadczeń rodzinnych, świadczeń wychowawczych, zaliczek alimentacyjnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego, świadczeń dobry start, świadczeń Za życiem,
    - obsługa systemów informatycznych,
    - współpraca z sądem i komornikiem sądowym w zakresie wskazanym przepisami,
    - podejmowanie czynności wobec dłużników alimentacyjnych wynikających z ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
    - przygotowanie dokumentów do archiwizacji.

 

§ 11

 

Zespół ds. asysty rodzinnej

 

  1. Stanowisko podlega bezpośrednio Kierownikowi Ośrodka.
  2. Do obowiązków stanowiska należy w szczególności:

- opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym

- opracowanie, we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej

- udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych

- udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów psychologicznych

- udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi

- wspieranie aktywności społecznej rodzin

- motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych

- udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej

- motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych

- udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych

- podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin

- prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci

- realizacja zadań określonych w ustawie o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem"

- prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną

 dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku, i przekazywanie tej oceny kierownikowi ośrodka pomocy społecznej

- monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną

- sporządzanie, na wniosek sądu, opinii o rodzinie i jej członkach

- współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny

- współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą roboczą, o których mowa w art. 9a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie lub innymi podmiotami, których pomoc przy wykonywaniu zadań uzna za niezbędną.

 

§ 12

 

Dzienny Dom Senior+ z siedzibą w Hucie Przedborskiej

 

  1. Domem kieruje Kierownik Dzienny Dom Senior +.
  2. Do obowiązków Domu należy:

          - realizacja podstawowych usług mających na celu udzielanie pomocy seniorom w  czynnościach dnia codziennego dostosowanych do ich potrzeb, w szczególności:

  • socjalnych
  • edukacyjnych
  • kulturalno-oświatowych
  • aktywności ruchowej lub kinezyterapii
  • sportowo-rekreacyjnych
  • aktywizujących społecznie
  • terapii zajęciowej.

 

Rozdział IV

 

Organizacja pracy w Ośrodku

 

§ 13

 

  1. Pracownicy wykonują zadania i obowiązki określone przez Kierownika  w indywidualnych  zakresach czynności oraz wynikające z postanowień niniejszego regulaminu.
    Za prawidłowe ich  wykonywanie są odpowiedzialni przed Kierownikiem Ośrodka.
  2. Na podstawie niniejszego regulaminu Kierownik Ośrodka opracowuje zakresy czynności, obowiązki, odpowiedzialność i uprawnienia pracowników.
  3. Tygodniowy rozkład czasu pracy Ośrodka oraz godziny rozpoczynania i kończenia pracy w poszczególnych dniach tygodnia ustala Kierownik Ośrodka.

 

 § 14

 

Ośrodek Pomocy Społecznej zapewnia obsługę organizacyjno-techniczną Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Gminie Kolbuszowa.

 

 § 15

 

Kierownik Ośrodka przyjmuje i rozpatruje skargi i wnioski kierowane do Ośrodka.

 

 

Rozdział V

 

Postanowienia końcowe

 

Zmiany niniejszego regulaminu mogą być dokonywane w trybie właściwym dla jego wydania.

 

 

 

Podsumowanie programów MRPiPS

Skorzystaj z usług publicznych

Złóż wniosek przez internet





 

 

Gościmy

Odwiedza nas 16 gości oraz 0 użytkowników.